Moottorin esilämmitys tekee hyvää autollesi
Tehokas moottorinlämmitin on yksi talvikauden tärkeimpiä lisävarusteita, sillä auton kylmäkäynnistäminen pakkassäässä rasittaa moottoria. Calix-valikoimassa on valtava määrä automallikohtaisia kontakti-, letku- ja lohkolämmittimiä sekä yleismallinen FCH (Forced Circulation Heater) -moottorinlämmitin, joten sopiva ratkaisu löytyy lähes kaikkiin automalleihin.
Auton moottorin esilämmittäminen on talvella järkevää, sille se vähentää kylmäkäynnistyksen aiheuttamaa rasitusta moottorille. Kylmäkäynnistyksessä järjestelmän öljy on jähmeää, mikä heikentää voitelutehoa ja kuluttaa siten moottoria. Esilämmitetyssä moottorissa öljy kiertää paremmin heti käynnistyksessä ja moottorin osat toimivat optimaalisesti. Lisäksi lämmin moottori kuluttaa vähemmän polttoainetta ja tuottaa vähemmän ympäristölle haitallisia päästöjä.
Moottorin esilämmityksellä on vaikutus myös auton akkuun, sillä lämmitetty moottori vaatii vähemmän virtaa käynnistyäkseen. Suosittelemme moottorin esilämmittämisen aloittamista jo silloin, kun yölämpötila putoaa alle +5 asteeseen.
Moottorinlämmitintyypit
Automallikohtaisesti soveltuvat Calix-moottorinlämmittimet voidaan jakaa kolmeen eri tyyppiin: lohko-, letku- ja kontaktilämmittimiin. Huomioithan, että kaikkiin automalleihin ei ole saatavilla kaikkia lämmitintyyppejä.
Lohkolämmitin: Tehokas ja nopea moottorinlämmitin, joka asennetaan moottorin sylinterilohkoon lämmittämään jäähdytysnestettä.
Letkulämmitin: Jäähdytysvesiletkun väliin asennettava moottorinlämmitin, joka lämmittää jäähdytysnestettä. Hyvä vaihtoehto lohkolämmittimelle.
Kontaktilämmitin: Öljypohjaan asennettava moottorinlämmitin, joka lämmittää moottoriöljyä. Helppo ja edullinen asentaa.
Ota yhteyttä lähimpään Calix-jälleenmyyjääsi ja selvitä, mikä lämmitinvaihtoehto sopii sinun autollesi. Jos autossasi on jo Calix-sisätilanlämmitysratkaisu, on siihen helppo lisätä myös moottorinlämmitin.
